Завантаження ...

Міжмуніципальне співробітництво в контексті реформ

Об’єднання зусиль, природних, матеріальних і фінансових ресурсів з метою ефективного, якнайскорішого, виключно в інтересах громад і їх мешканців, а це означає в інтересах Держави, вирішення проблем на місцевому рівні, подолання кризи у всіх сферах життєдіяльності набуває...

Володимир Удовиченко
Об’єднання зусиль, природних, матеріальних і фінансових ресурсів з метою ефективного, якнайскорішого, виключно в інтересах громад і їх мешканців, а це означає в інтересах Держави, вирішення проблем на місцевому рівні, подолання кризи у всіх сферах життєдіяльності набуває принципово важливого значення для територіальної організації влади, реформування місцевого самоврядування і прийняття адміністративно - територіального устрою України.

Головне зрозуміти філософію мети співпраці, розуміння результатів реалізації спільних завдань, відповідних проектів і отримання вигоди для мешканців усіх співпрацюючих громад. Важливо для органів місцевого самоврядування, їхніх лідерів подолати дуже небезпечний для суспільства сучасний егоїзм і перспективи громади в доцільності такої співпраці.

Організаційно – правові засади співробітництва громад, а також форми та механізми, його мотивування та фінансування закріплені в Законі України «Про співробітництво територіальних громад» від 17 червня 2014 № 1508 -VII.

Цей Закон є органічним доповненням можливостей до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Співробітництво територіальних громад трактується Законом, як «…відносини між двома або більше територіальними громадами, що здійснюються на договірних засадах…»

Законом також визначається спільний проект, як комплекс спільних заходів, що здійснюються органами місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел і спрямовані на соціально – економічний та культурний розвиток територій.

Не можна не відмітити і принципи співробітництва, які викладені в статті 2 цього Закону, а саме:
• законності;
• добровільності;
• взаємної вигоди;
• прозорості та відкритості;
• рівноправності учасників;
• взаємної відповідальності суб’єктів співробітництва та його результатів.

Європейська практика підтверджує, що територіальні громади ніколи не є в повній мірі самодостатніми, особливо коли йдеться про суттєві об’єкти інфраструктури з таких напрямків як поводження з різного роду відходами, водо - тепло – постачання, водовідведення, реалізації великих інвестиційних проектів (більш 1 – 10 млн. доларів. Саме тому і в Європі, і в Україні муніципальне співробітництво є актуальною, інноваційною і ефективною формою співпраці та досягнення результатів при вирішенні проблем, в т. ч. і надскладних).
Важливого значення міжмуніципальне співробітництво набуває в період реформування місцевого самоврядування, формування майбутніх спроможних громад. Такі громади на прикладі власного досвіду можуть переконуватись в доцільності об’єднавчого процесу. Це - реальний інструмент мотивації до об’єднання громад, бюджети яких прирівнюють до бюджетів міст обласного значення та й ще з урахуванням початку децентралізації всього бюджетного процесу на основі змін до бюджетного та Податкового кодексів України, на яких і формувався державний бюджет 2015 року.

Ефективність співробітництва без сумніву буде напряму залежати від залучення механізмів громад, які повинні не лише зрозуміти доцільність, а й вважати цю співпрацю частиною своєї праці, свого натхнення. І ще дуже суттєве зауваження: повинен бути організований дієвий принциповий контроль з боку громадськості за просуванням проектів, реалізацією заходів, отриманих результатів. Водночас це і буде початком створення самого ефективного антикорупційного середовища.

Тільки тоді ми відчуємо реальну боротьбу з корупцією, для якої просто не буде місця в суспільних відносинах. Також, повинно бути постійне інформаційне забезпечення ходу впровадження відповідних договорів співробітництва.

Вагомим завданням є інституційна підтримка співробітництва на усіх рівнях влади.

Державним органам влади потрібно максимально сприяти розвитку міжмуніципального співробітництва, створити умови для залучення на території інвестицій (зовнішніх і внутрішніх), розширювати обсяги фінансування через Державний фонд регіонального розвитку кращих проектів, переконувати західних партнерів в кардинальному збільшенні грантових проектів. Для ефективного виконання партнерської допомоги створити Групу управління (спільну з партнерами) допомогою.

Архіважливо забезпечити інформаційно – просвітницьку роботу з метою пропагування кращого досвіду та висвітлення результатів співробітництва Кращих практик, значно підвищити усю систему кадрового забезпечення реформ.

Потрібно підкреслити те, що створення за сприянням Держави Офісів реформ в усіх областях країни за участю Асоціації міст України було дуже вдалим проектом підтримки реформ.

Як ніколи на порядок денний виходять питання місцевого економічного розвитку, створення Агенцій регіонального розвитку, агенцій з розвитку бізнесу на місцях, Бізнес-інкубаторів, фондів мікрокредитування початкового і малого підприємництва.

Такий досвід є не тільки в Європі, а вже і в Україні (в тому ж місті Славутичі).

Приймаючи участь в різних в країнах Європи автор може засвідчити величезні результати від співробітництва в Польщі, Іспанії, Португалії, Македонії, Чехії, Словаччині…

Разом з тим не можна обійти вже реальні приклади в Україні а саме:
• На Чернігівщині, Семенівська міська рада разом з двома сільськими радами реалізує спільний проект з реконструкції дошкільного навчального закладу;
• У Тульчинському районі Вінницької області реалізується важливий проект співробітництва територіальних громад щодо поводження з твердими побутовими відходами;
• У Віньковському районі Хмельницької області вісім громад домовились і створили спільне комунальне підприємство.

Так, для України таких прикладів дуже і дуже мало, але ж це тільки початок, початок нової Держави, нової української державності з мирною центристською філософією суспільних відносин, з потужним місцевим самоврядуванням, місцевою демократією, спроможними територіальними громадами.
Тільки завершилась виборча компанія, хочеться вірити, що до органів місцевого самоврядування, місцевої влади прийшло багато ініціативних, патріотично – налаштованих людей (не дай Бог лже–патріотів ), талановитої молоді з лідерськими якостями. Переконаний, якщо вони опанують формулу успіху від автора:
• Ініціатива,
• творчість
• і натхненна праця,
вони досягнуть успіху і стануть від того просто щасливими людьми.

Київщина має неабиякий ресурс, а її мешканці мають право розраховувати на значно кращий рівень життя, надання усієї системи послуг.

А залежить все це і все більше залежатиме від доброго врядування, ефективності дій місцевої влади, виконуючи волю мешканців і роблячи все для того щоб система усіх сфер життєзабезпечення все більш і більш відповідала очікуванням громадян.

Удовиченко В.П.
Керівник Офісу реформ у Київській області,
доктор економічних наук, професор,
лаурет державної премії в галузі науки і техніки
Президент ВГО «Клуб мерів».



Приєднуйтесь до наших сторінок в соцмережах і слідкуйте за головними подіями:
мрия